Twintiger van nu: suf-ge-egomaterialiseerd?

TNS Nipo vroeg voor de Volkskrant 592xc2 twintigers naar hun dromen en verwachtingen. Vraag: wat wil je bijdragen aan de wereld? xe2x80x98Niks, ik wil gewoon lekker leven.xe2x80x99
Twintigers zijn niet egoxc3xafstisch, niet hedonistisch en niet idealistisch. Eerder een beetje truttig. Peter Kanne, onderzoeker bij TNS Nipo: xe2x80x98Ze hebben niet de illusie dat ze de wereld kunnen verbeteren. Ze willen gewoon een keurig, liefdevol leven leiden.xe2x80x99
Ze zijn over het algemeen gelukkig: gemiddeld geeft de twintiger zijn leven een 7,4. Meer dan de helft (52 procent) waardeert zijn leven met een 8, 9 of 10.
Bijna alle ondervraagden (95 procent) zien de eigen toekomst positief in. Over xe2x80x98de toekomst van de wereldxe2x80x99 wordt somberder gedacht: 20 procent is negatief, 78 procent is positief.
xe2x80x98Twintigers leven in een relatief kleine wereldxe2x80x99, zegt Kanne. Zo is voor 33 procent de partner het belangrijkst in het leven. Op twee staat zelfontplooiing (18 procent). Het vergaren van welvaart en het leveren van een zinvolle bijdrage aan de wereld scoren beide slechts 1 procent.
En gevraagd naar hun grootste angst blijken de twintigers nauwelijks bang te zijn voor de klimaat- of kredietcrisis, maar wel voor rampspoed in de directe omgeving.
De onderzoekers stelden xc3xa9xc3xa9n open vraag: wat zou je willen bijdragen aan de wereld? Exc3xa9n antwoord vat volgens Kanne de uitkomsten van het onderzoek perfect samen. xe2x80x98Niksxe2x80x99, zo begint het. xe2x80x98Ik wil gewoon lekker leven. Ik geef geld aan goede doelen, maar dat is alles wat ik bijdraag. Ik ben meer bezig met mijn eigen omgeving, dat is voor mij genoeg.xe2x80x99

Over gaialogie

Gaialogie Directeur/eigenaar · mei 1990 tot op heden Instituut voor Gaialogie verdiept zich in het zoeken naar nieuwe vormen van verbondenheid tussen Aarde, Natuur, Mens en Kosmos
Dit bericht werd geplaatst in Persbericht. Bookmark de permalink .